sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Merileijonia ja joku silta

Matka lähenee uhkaavasti loppuaan. Olisi täällä pidempäänkin viihtynyt. Viimeiset päivät vietämme täällä Los Angelesissa, mutta nyt olisi mun vuoroni kertoa vähän ajastamme San Fransiscossa.

Ajoimme Vegasista Friscoon aika lailla yhdellä istumalla. Perillä ajoimme tovin ympyrää hotellin lähikaduilla ja yritimme selvittää, mihin auto pitäisi saada parkkeerattua. Hotels.com oli kuitenkin luvannut parkkitilaa löytyvän hotellin puolesta, vaikka maksullisena kylläkin. Hotellin respasta neuvoa kysymällä löysimme vihdoin parkkihallin ja pääsimme vihdoin majoittumaan hotellihuoneeseemme. Huoneessa ei ollut tälläkään kertaa mitään vikaa. Vessakin oli todennäköksesti ihan lähiaikoina uusittu. Hotellissa katselimme hetken telkkaria ja kävimme hakemassa lähellä olevasta CVS Pharmacystä iltapalaa. Uni tuli taas kerran ajamisen jälkeen hyvin äkkiä, joten menimme nukkumaan varsin aikaisin.

Seuraavana aamuna kävimme syömässä Tommy's Joynt -nimisessä paikassa, koska emme jaksaneet herätä hotellin aamupalalle. Ruoka oli ihan hyvää, mutta paikka oli vähän omituinen.  Seuraavaksi kävimme ostamassa kolmen päivän matkakortit, joilla saimme kulkea vapaasti busseilla ja cable careilla. Karttaa emme kuitenkaan saaneet, mutta onneksi jokaisen pysäkin kyljessä oli kartta, josta sai helposti katsottua, mikä linja kulkee mihinkin. Ensimmäiseksi etsimme reitin Golden Gate Parkiin. Puisto on itsessään jo nähtävyys, mutta menimme siellä sijaitsevaan California Academy of Scienceen. Paikka koostuu useammasta kerroksesta. Pohjakerroksessa on akvaario, joka on täynnä toinen toistaan upeampia ja ällöttäviä kaloja ja käärmeitä. Oli siellä myös muutama pikkuinen haikin. Keskellä koko paikkaa on monesta kerroksesta koostuva sademetsä, jossa oli upeita kasveja ja perhosia. Etenkin yläkerroksissa alkoi tuntua sademetsän kuumuus. Paikassa oli myös paljon muuta nähtävää, kuten pingviinejä ja elävä katto.

Kun olimme pyörineet tarpeeksi puistossa,  lähdimme syömään Pluto's nimiseen ravintolaan. Ruoka oli taas kerran todella hyvää. Syömisen jälkeen suuntasimme hotellille hakemaan lisää vaatteita ja käymään autolla, koska olimme varustautuneet vähän huonosti San Fransiscon tuuleen. Autolle pääsemiseen jouduimme kulkemaan elokuvateatterin aulan läpi,  josta sainkin idean, että jos menisimmekin katsomaan jotain leffaa. Varasimme liput The Other Woman -nimiseen elokuvaan, joka alkoi reilun puolen tunnin päästä. Leffa oli varsin hauska, jos tekee mieli katsoa aivot tyhjentävää komediaa, niin suosittelen. Leffan jälkeen kello olikin jo vajaa puolenyön, joten päätimme palata hotellille, jotta pääsisimme seuraavana aamuna joskus ylöskin.

Aamulla heräsimme käymään hotellin aamupalalla, jonka jälkeen lähdimme kohden rantaa. Ensimmäiseksi kävimme ostamassa liput Alcatraziin seuraavalle päivälle. Saimme liput ja jatkoimme matkaa Pier 39:lle katsomaan merileijonia. Mekkala oli ihan jäätävä, mutta olivathan ne aika suloisia.

Kun kyllästyimme merileijonien tuijotteluun, lähdimme bussilla katsomaan Golden Gate Bridgeä lähempää. Paikalla oli muutama muukin, mutta saimme otettua sillasta kunnon postikorttikuvia, kun kelikin oli niin hyvä. Pyörimme sillan vieressä tovin, jonka jälkeen lähdimme syömään pizzeriaan, jonka löysimme yelpistä.

Masut täyteen saatuamme pohdiskelimme tovin, mitä jaksaisimme vielä tehdä. Päätimme lähteä tutkimaan pääkatua, jonne matkasimme kuuluisalla cable carilla. Pyörimme kadulla tovin ja kävimme muutamassa vaatekaupassa. Mukaan ei tällä kertaa tarttunut muuta kuin pari korua. Väsymys alkoi kuitenkin taas painaa, joten lähdimme kaupan kautta hotellille.

Seuraavana aamuna söimme aamupalan taas hotellilla, jonka jälkeen lähdimme rantaan, josta lähti kuljetus Alcatrazin vankilasaarelle. Saarella menimme ensimmäiseksi tutustumaan varsinaiseen vankilarakennukseen. Opastus vankilassa oli hoidettu kuulokkeilla ja audio-opastuksella. Se oli tehty kyllä todella hyvin ja nauhalla oli paljon mielenkiintoista tietoa vankilasta. Opastusnauha kierrätti ja ohjeisti kulkemaan vankilan ympäri ja kertoi muun muassa, missä selleissä oli tapahtunut jotain erikoista ja mitä vankeja missäkin oli ollut. Ainut asia, mikä jäi vähän häiritsemään oli se, kuinka vähän kuuluisista vangeista, kuten esimerkiksi Al Caponesta kerrottiin.

Vankilakierroksen jälkeen pyörimme vielä vähäm saarella, mutta nälkä alkoi olla jo niin kova, että lähdimme seuraavalla kuljetuksella takaisin maihin. Lähdimme syömään hotellimme lähellä olevaan thaimaalaiseen. Syömisen jälkeen iski yllätys yllätys väsymys ja lähdimmekin seuraavaksi hotellille.

Seuraavana aamuna heräsimme kukonlaulun aikaan, koska meidän piti olla yhdeksältä Montereyssä, johon oli parin tunnin ajomatka. Olimme lähdössä katsomaan valaita. Montereyhin päästyämme soitin matkanjärjestäjälle, koska emme oleet varmoja, mihin piti mennä. Paljastuikin, että retki oli peruttu huonon sään vuoksi. Harmitti ihan pikkasen, mutta keräsimme itsemme ja lähdimme kiertelemään Montereytä, koska seuraavaan määränpäähämme oli vain kolmen tunnin ajomatka, ja hotelliin pääsimme vasta kolmelta. Montereyn rannasta löysimme taas ystäväisiämme merileijonia.

Tovin kierreltyämme lähdimme käymään hakemaan syötävää Walmartista, jonka jälkeen lähdimme pikkuhiljaa ajelemaan kohden seuraavaa hotelliamme San Simeonissa.